loading...
آفساید نیوز
مهربد (مدیر کل) بازدید : 142 شنبه 18 مهر 1394 نظرات (0)
اختصاصی | فوتبانوت، واکنش-کنترل توپ و دقت پاس را به بالاترین حد می‌رساند و دید بازیکن فوتبال را به خوبی ارتقا می‌دهد.

نویسنده: محمدسجاد بهی


آشنایی با تکنولوژی فوتبانوت (Footbonaut)

با ورود تکنولوژی به فوتبال این روزها دیگر فقط شاهد مسابقات جذاب و ورزشی نیستیم، بلکه شاهد تقابل فکرها و ایده هایی هستیم که روز به روز پیشرفت می‌کنند و با به کار گیری تکنولوژی، فوتبال را از حالت ورزش خارج و به یک علم تبدیل کرده‌اند.علمی که با به کارگیری از جدیدترین تجهیزات به دنبال پیشرفت روزافزون نه تنها در دنیای ورزش بلکه در دنیای تکنولوژی نیز هست.یکی از این تجهیزات مدرن، اتاق تمرینی است که به کمک کامپیوتر و نرم افزارهای مربوطه، روشی عالی در جهت ساخت و اصلاح یک بازیکن فوتبال به وجودآورده است.این قفس آموزشی (شاید شما را به یاد فیلم ترسناک Cube بیاندازد!) که در سال 2006 توسط  کریستین گوتلِر طراحی و ابداع شد، راز موفقیت تیم فوتبال بورسیا دورتمند است.زنبورها به عنوان اولین استفاده کننده از این روش، بازیکنان‌بادقتی نظیر مارکو رویس و رابرت لواندوفسکی را به فوتبال جهان تحویل دادند.در سالی که ماریو گوتزه سند قهرمانی ژرمن ها را امضا کرد از این سیستم در تمرینات خود استفاده می‌کرده است.

فوتبانوت، واکنش-کنترل توپ و دقت پاس را به بالاترین حد می‌رساند و دید بازیکن فوتبال را به خوبی ارتقا می‌دهد.اتاقی مربعی به مساحت 14x14، که در هر ضلع خود 18 پنجره به صورت دو ردیف 9تایی و ارتفاع حدودا 3متری دارد.پنجره های وسط(پنجم) هرضلع محل قرار گرفتن 8رباتِ شلیک کننده است.این رباتها می توانند در 10دقیقه 200توپ را روی زمین یا روی هوا به سمت مرکز اتاق شلیک کنند و سرعت شلیک را تا 120کیلومتر بر ساعت هم می‌توان افزایش داد!درواقع می‌توان گفت این اتاق شبیه سازی یک مسابقه واقعی و سریع است که باعث رشد مهارت ها و همچنین تقویت دیدِ یک فوتبالیست می‌شود.

ویدئو استفاده از تکنولوژی فوتبانت:

 

اساس کار این تمرین بر پایه شنیدن و حرکت کردن است.بازیکنی که درمرکز این اتاق و روی سطحی پوشیده از چمن مصنوعی قرار می‌گیرد، باید کاملا بادقت و هوشیارانه عمل کند زیرا محل پرتاب توپ به صورت اتفاقی است و ممکن است پشت،چپ،راست یا جلوی بازیکن باشد.فقط در هنگام پرتاب توپ، زنگی به صدا درمی‌آید و پنجره پرتاب کننده روشن می‌شود.3ثانیه پس از آن یکی از 64پنجره‌ هدف با صدای زنگ، روشن می‌شود و بازیکن باید سریعا پنجره مورد نظر را پیدا کرده و توپ را درون آن ارسال کند.از مزیت های این سیستم، تقویت سرعت و دقتِ چرخش بازیکن برای دریافت، ارسال یا حتی شلیک توپ و نیز تقویت ضربه زدن به توپ برای پاس به صورت جهت دار چه روی زمین و چه روی هوا می‌باشد. دقت در فرستادن توپ به زاویه های مختلف به خوبی یک مهاجم را تمرین می‎دهد تا هنگام مسابقه  در کوتاهترین زمان، نقطه خالی در دروازه حریف را پیدا کرده و توپ را به آنجا برساند.

تکنولوژی فوتبانت

تکنولوژی فوتبانت

مشابه این سیستم در ورزشهایی مانند تنیس و بیسبال هم استفاده می‌شود.با استفاده از فوتبانوت، فوتبالیست یاد می‌گیرد که در لحظات مختلف یک مسابقه، جایگیری صحیح داشته باشد.بنابراین علاوه بر اینکه این سیستم برای رده های پایه کاملا ضروری به نظر می‌رسد، در رده بزرگسالان نیز کمک زیادی به اصلاح حرکات و مهارت های بازیکن در جایگیری، کنترل و ضربه به توپ و همچنین عکس العمل‌های او می‌کند.

تکنولوژی فوتبانت

در این سیستم تمامی حرکات بازیکن فیلمبرداری و ضبط  می‌شود و سریعا مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. با اتصال سنسور به توپ و کفش بازیکن، کلیه حرکات و ضربات او از لحاظ کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرند.نرم افزار طراحی شده برای این سیستم اطلاعاتی از قبیلِ زمان حضور بازیکن در اتاق، توپ های بازی شده و باقی مانده،سرعت ضربه و همچنین امتیاز هر ضربه را به مربی نشان می‌دهد.

قیمت این سیستم بسته به نوع تنظیمات آن از 2.4 تا 3.5 میلیون دلار متغیر است.درحال حاضر به جز باشگاه دورتمند، باشگاه هافنهایم نیز از این تکنولوژی استفاده می‌کند.

جیمی ردنپ نسخه کوچک شده فوتبانوت را تست کرده  و معتقد است این دستگاه کمک می‌کند شما سرتان را بالا بگیرید و میدان دید خود را باز کنید.

این سیستم با مدلِ دورتمند تفاوت دارد.چهار پنل در چهارجهت اصلی بازیکن قرار می‌گیرند که پشت هر پنل چراغی به صورت ایستاده قرار دارد. بازیکن در مرکز این پنل ها قرار می‌گیرد و به محض روشن شدن چراغ باید سریعا توپ را به پنل آن بزند.این سیستم، اعتماد به نفس و دقت فوتبالیست را بالا می‌برد و به او کمک می‌کند که در هر مسیر و جهتی به مانند فنر عمل کند.

تکنولوژی فوتبانت

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا از قالب جدید آفسایدنیوز راضی هستید.
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1058
  • کل نظرات : 152
  • افراد آنلاین : 112
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 328
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 980
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,142
  • بازدید ماه : 1,142
  • بازدید سال : 19,249
  • بازدید کلی : 227,778