loading...
آفساید نیوز
مهربد (مدیر کل) بازدید : 81 سه شنبه 14 مهر 1394 نظرات (0)

 اختصاصی | این روز ها بارسلونا شرایط خوبی را تجربه نمی کند و این روز های تلخ به دلیل عدم حضور لیونل مسی در ترکیب بارسا است.

همیشه وجود محدودیت ها و تحریم ها باعث خود کفایی، پیشرفت و ایجاد نو آوری خواهد شد. و اگر احساس نیاز هم وجود نداشته باشد پیشرفت و تغییراتی حاصل نخواهد شد. تقریبا این دو موضوع چند سالی است که گریبان گیر بارسلونا شده است. حضور لیونل مسی در ترکیب بارسلونا، این تیم را تا حدود زیادی از این دو موضوع دور کرده است. تا زمانی که این فوق ستاره آرژانتینی در بارسلونا است کسی به فکر آینده نیست. آینده ای که شاید در بارسلونا شاهد وجود مسی دیگری نباشیم.

اما به راستی اگر مسی در بارسلونا نباشد چه مسائلی پیش روی این تیم پرافتخار و مدعی خواهد بود؟

در این مطلب قصد داریم مشکلات بارسلونا در غیاب مسی را از زوایای دیگری بررسی کنیم. زوایای که شاید کمتر به فکر مسئولان این تیم خطور کند.

لیونل مسی که در دیدار با لاس پالماس از ناحیه لیگامنت زانو پای چپ دچار آسیب دیدگی شد و باید برای مدت 8 هفته از میادین به دور باشد. کمتر از 2 هفته از مصدومیت مسی نگذشته است که بارسا در دیدار های خود دچار مشکل شده است. پیروزی دشوار و در دقایق پایانی مقابل لورکوزن و شکست مقابل سویا در لالیگا. نبودن مسی در ترکیب بارسلونا به وضوح مشخص است.

لیونل مسی

عدم ایجاد تعادل بین خط میانی زمین و مهاجمان یکی از مشکلاتی است که انریکه در نبود مسی باید آن را حل کند. زمانی که مسی در زمین است کنترل بازی برای بارسا بسیار راحت است، چرا که حرکات مورب و گاهی همجومی او، برای سایر بازیکنان ایجاد موقعیت خواهد کرد. به زمانی که مسی صاحب تو می شود دقت کنید، سوارز و نیمار به سرعت خود را موقعیتی مناسب برای ارسال پاس های مواج مسی که به پشت مدافعان ارسال می شود قرار می دهند. همچنین این موضوع بار ها برای دنی آلوز و یوردی آلبا که از جناحین هجوم می آوردند اتفاق می افتد. زمانی که مسی توپ را در اختیار دارد وظیفه اینیستا و راکیتیچ قرار گرفتن در فضاهای خالی برای یک و دو کردن با مسی است و سرخیو بوسکتس هم در یک خط عقب تر برای جبران توپ های احتمالی از دست رفته، خود را آماده می کند. اهمیت  حضور مسی در ترکیب بارسلونا را با چند خط نمی توان توضیح داد و مطمئناً برای همه کسانی که فوتبال را به صورت حرفه ای دنبال می کند روشن و واضح است که نبودن مسی در ترکیب بارسلونا یعنی توپ و میدان را در اختیار حریف قرار دادن و این برای مدافعان پر اشتباه بارسلونا نکته بسیار منفی ای است.

لیونل مسی

شاید هر کسی دیگر هم جای انریکه بود، تمام سیستم بازی خود را بر اساس مسی تنظیم می کرد. اما چیزی که در این مطلب مهم است روش بازی بارسلونا بدون مسی است. بارسلونا باید این را یاد بگیرد که بدون مسی بازی کند. حضور ژاوی در بارسلونا طی فصول گذشته تا حد بسیار زیادی جای خالی مسی را پر می کرد، اما با رفتن این بازیکن و مسن تر شدن آندرس اینیستا دیگر جانشینی برای این بازیکن وجود ندارد.

برخی از کارشناسان و علاقه مندان به فوتبال نیمار را جانشینی مناسب برای فوق ستاره آرژانتینی می داند. نیمار بازیکن بسیار باهوش و با استعدادی است، اما کم تجربه بودن آن و روی آوردن به حرکات نمایشی باعث می شود فاصله زیادی میان بازی های این دو ستاره بوجود آید. اگر چه نیمار در تیم ملی کشورش تا حدودی نقش مسی را ایفا می کند، اما برزیل دارای ساختاری کاملا متفاوت با ساختار بارسلونا دارد.

حال تا چه زمانی طول خواهد کشید تا بازیکنی به مانند مسی در فوتبال بوجود بی آید تا برای تیمی مثل بارسلونا به میدان برود.

بیایید به تیم ملی آلمان و بایرن مونیخ نگاهی کنیم. ژرمن ها پس از سال ها ناکامی در جام های جهانی، در سال 2014 با شایستگی به مقام قهرمانی دست یافتند. این قهرمانی را کاملا مدیون بازیکنان یکدست و یک سطح می داند. اگر نگاهی به ترکیب تیم ملی آلمان در بازی های جام جهانی بیاندازید نمی تواند یک یا دو ستاره را پیدا کنید، بلکه آنها 23 ستاره دارند. 23 ستاره ای که همگی می تواند با یکدیگر بازی کنند بدون آنکه در روش بازی آنها تغییر ایجاد شود. حال به بایرن مونیخ امسال نگاه کنید. آرین روبن و فرانک ریبری که دو مهره کلیدی در بایرن هستند با مشکل مصدومیت دست و پنجه نرم می کنند، اما بایرن مونیخ با هشت پیروزی متوالی و با 7 امتیاز بیشتر نسبت به تیم دوم بوندسلیگا یعنی بورسیا دورتموند در صدر جدول قرار دارد. این نشان از یک تیم منجسم با ساختاری به شکل تیم ملی آلمان که همگی از یک سطح خوب برخوردارند است. اما این موضوع را در ترکیب حال حاضر بارسلونا نمی توان دید. همه بازیکنان بارسلونا یک ستاره هستند اما این ستاره ها در زمین نیاز به یک رهبر به مانند لیونل مسی دارند که اگر او در زمین نباشد بازیکنان سردرگم خواهند شد.

لیونل مسی

فصل گذشته بارسلونا 3 جام معتبر اروپایی را کسب کرد و در راس آن ها عملکرد خیره کننده لیونل مسی بود. شاید فصل گذشته هم مسی دچار مصدومیت می شد، شرایط بارسا به گونه ای دیگری بود.

بارسلونا باید برای روز هایی که مسی را ندارد برنامه ریزی خوبی داشته باشد تا بتواند از پس حریفان بر آید. مسی در حال حاضر 28 سال سن دارد و نهایت این بازیکن می تواند برای مدت 4 سال دیگر در اوج باشد، و بارسا باید به فکر سال های بدون مسی باشد. اگر آنها بخواهند این سال های را به خوبی سپری کنند از همین حالا که دیر هم شده است باید به فکر تفکرات نو و اندیشه های متفاوت باشند. همیشه وجود محدودیت ها و تحریم ها باعث پیشرفت و نو آوری خواهد شد، پیشرفتی که بارسلونا برای روزهای بدون مسی به آن نیاز دارد.
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا از قالب جدید آفسایدنیوز راضی هستید.
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1058
  • کل نظرات : 152
  • افراد آنلاین : 104
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 176
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 293
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 455
  • بازدید ماه : 455
  • بازدید سال : 18,562
  • بازدید کلی : 227,091